Furgony to jedne z najpopularniejszych wozów dostawczych na rynku. Posiadają kilka charakterystycznych cech. Przede wszystkim nadwozie w furgonach jest zamknięte. Dach i ściany są sztywne. Drzwi tylne zazwyczaj są odchylane, a drzwi boczne przesuwane. Furgony to dostawczaki, które służą do przewożenia towarów, zwłaszcza do transportowania mniejszych przesyłek: paczek kurierskich, zaopatrzenia sklepów. Zdarza się, że w pojazdach transportuje się też ludzi – jest bowiem możliwość przekształcenia furgonu w samochód osobowy.
Kontenery to dostawczaki, które zazwyczaj są wyposażone w charakterystyczną windę. Znajduje się ona na tyle samochodu. Umożliwia wygodne wypakowywanie towarów, co sprawdza się np. przy transporcie dostaw do sklepów spożywczych. W kontenerach często przewozi się zimne i niewielkie artykuły. Ogromną zaletą kontenerów jest ich specjalna konstrukcja, która przyspiesza i ułatwia proces wypakowywania.
Samochody dostawcze
Samochody dostawcze to nie tylko popularne na drogach furgony czy otwarte skrzynie. Owszem kurierzy, małe firmy w dużej mierze korzystają z tego typu zabudowy jednak warto wspomnieć, że dostawcze to nie tylko te dwa rodzaje.
Zabudowy kontenerowe, często chłodnie lub izotermy zaopatrują szereg niewielkich sklepów spożywczych. Popularność pojazdów dostawczych szczególnie dzisiaj w czasach pandemii rośnie i to na taką skalę, że sprzedaż niektórych modeli wzrosła w skali roku o 100%.
Pokazuje to jak ważną gałęzią motoryzacji są samochody dostawcze. Dzisiaj obsługują one nawet rynki zagraniczne pokonując te same odległości co samochody ciężarowe. Warto też wspomnieć o plusach samochodów dostawczych w poruszaniu się na terenie miasta. Przykładowo małe dostawczaki z racji swoich gabarytów są doskonałe do poruszania się w miejskiej dżungli.
Samochody dostawcze czym się charakteryzują?
Samochód dostawczy to tak naprawdę samochód osobowy, jednak o większej z reguły masie własnej związanej z zabudową i wyodrębnieniem miejsca na potrzeby przewozu towarów. Powiększona przestrzeńma ładowność większą niż miejsce dla pasażerów, często dostęp z boku i z tyłu. Mimo przystosowania pojazdu do przewozu ładunków komfort kierowcy dzisiaj nie odbiega od samochodów osobowych klasy średniej.
Wbrew pozorom nie jest tak jak jeszcze kilka lat temu, że samochód dostawczy to zwiększone koszty eksploatacji. Owszem z racji gabarytów, masy spalanie jest wyższe niż samochodu osobowego, jednak w wielu wypadkach już klasa średnia potrafi być bardziej paliwożerna. Nowe silniki diesla potrafią utrzymać normy spalania rzędu 8l/100 km w jeździe lokalnymi drogami, a przy prędkościach autostradowych osiągać wyniki w okolicach 11 litrów.
Elektryczne samochody dostawcze
Z nowości rynkowych w 2021 roku mamy elektrycznego Citroena e-Berlingo w opcji Van, prezentację Mercedesa eSprinter, czy zapowiadanego na rok 2022 elektrycznego Transita od Forda. Korporacje opierające swój byt o sprzedaż i magazyn też wkraczają w nową erę i tu przykładem jest Amazon, który otrzyma elektryczny samochód dostawczy marki Rivana zdolny przejechać 240 km na jednym ładowaniu.